liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
UPPLEV GAMIFICATION: En studie om användarupplevelser av gamification samt dess upplevda syfte inom callcenters
Linköping University, Department of Management and Engineering, Information Systems. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
Linköping University, Department of Management and Engineering, Information Systems. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
EXPERIENCE GAMIFICATION  : A study on user experiences of gamification and its perceived purpose within call centers (Swedish)
Abstract [sv]

Gamification är ett relativt nytt fenomen som blir mer vedertaget i företagsvärlden. Kort beskrivet innebär det att spelmekanismer och spelelement implementeras i en icke-spelkontext, exempelvis inom ett informationssystem på ett företag. Detta görs för att stimulera motivation och engagemang från användarna och på så sätt bidra med nöjdare, mer tillfredsställda anställda och högre resultat. Trots att fenomenet blir allt vanligare på arbetsplatser saknas forskning om hur användarna upplever att arbeta på ett gamifierat sätt. 

 

Vi har med denna studie undersökt användarnas egna upplevelser och jämfört dessa med hur arbetsledarna reflekterar över den påverkan gamification har på anställda. Detta har gjorts för att nyansera förståelsen för hur gamification påverkar användare inom en callcenterkontext. Vi undersöker även hur väl syftet är förankrat och förstått av användarna. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer där empirin sedan kodades efter teman vanliga inom området.

 

Resultatet visar på att det finns olika uppfattningar om vad gamifications syfte är, men den vanligaste uppfattning är att det syftar till att göra arbetet mer tillfredsställande. I frågan om hur användarna upplever att arbeta i ett gamifierat system kom vi fram till ett flertal teman där motivation, tillfredsställelse samt engagemang var mest förekommande upplevelserna. Vi fann även att upplevelser såsom stress, press och frustration var förekommande vilket inte diskuterats utförligt i tidigare litteratur inom gamification. Vi hittade även likheter och skillnader mellan användares och arbetsledares perspektiv gällande hur gamification upplevs av användare. De mer märkbara likheterna vi fann var upplevelser om tillfredsställelse och nöje samt ett ökat engagemang. Dock fann vi skillnader i hur användare och arbetsledare uppfattade motivationsfaktorer, upplevd motivation inom gamification samt huruvida användare upplevde stress.  

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 81
Keywords [sv]
Gamification, användarupplevelser, spelelement, psykologisk påverkan, beteendeförändring.
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-157180ISRN: LIU-IEI-FIL-G--19/02082--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-157180DiVA, id: diva2:1319700
Subject / course
Informatics/Information systems
Presentation
2019-05-02, ACAS, Linköpings Universitet, Linköping, 11:28 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-19 Created: 2019-06-03 Last updated: 2019-06-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(861 kB)18 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 861 kBChecksum SHA-512
cb3d967916fecd6224641de7837a831b23ccada6d73d8345a51e90fa0a6b549e5271a1525cfa432131388199c6a6afe123b318f2fef3bc5e68556fea8dc57f8b
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lundberg, ElinEriksson, Linn
By organisation
Information SystemsFaculty of Arts and Sciences
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 18 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 65 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf