liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Utveckling av tvådimensionellt online-spel i kategorin action-strategi för smartphones med fokus på spelupplevelse och prestanda
Linköping University, Department of Computer and Information Science, Human-Centered systems.
2017 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Development of two-dimensional online game in the category action-strategy for smartphones with focus on game experience and performance (English)
Abstract [sv]

Vid utveckling av spel till smartphones så krävs ofta flera olika implementationer för olika plattformar. Men det finns olika spelmotorer och ramverk till olika programspråk som kan kompilera samma kod till flera olika mobila plattformar. Kivy är ett sådant ramverk för programspråket Python.

I detta arbete användes prototypdriven utveckling i Kivy för att försöka höja spelupplevelsen av ett tvådimensionellt online-spel i kategorin action-strategi som tidigare fanns implementerat i GameMaker. Olika tekniker för att öka prestandan för spelet testades också. Det visade sig att med den bästa kombinationen av de tekniker som testades så blev prestandan med hög last cirka 29 bilder/s. Användarbarheten, spelbarheten och ljud-estetiken av spelet ökades medan nöjet och den personliga tillfredställelsen från spelet minskade. Totalt sett blev spelupplevelsen i stort sätt oförändrad.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 63
Keywords [sv]
Spelutveckling, Spelupplevelse, Spelprestanda, Prototypning, Python, Kivy
National Category
Computer Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-139863ISRN: LIU-IDA/LITH-EX-A--17/033--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-139863DiVA, id: diva2:1134092
Subject / course
Computer Engineering
Presentation
2017-06-21, John von Neumann, Linköping, 10:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-08-18 Created: 2017-08-17 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(740 kB)54 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 740 kBChecksum SHA-512
3edff1bca7a38e5131a3de4d3046bbd8dab4ffd5b15df7bd1adc3d3b59980296a5a726c5712699662ab1a3894c809fde69f61544fa3273da75fe7ae95169dc8f
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Andersson, Robin
By organisation
Human-Centered systems
Computer Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 54 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 171 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf