liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En utvärdering av reliabilitet och mätinvarians hos ett självtest för spelberoende
Linköping University, Department of Computer and Information Science, The Division of Statistics and Machine Learning.
Linköping University, Department of Computer and Information Science, The Division of Statistics and Machine Learning.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
An Evaluation of reliability and measurement invariance in a self-test for gambling addiction (English)
Abstract [sv]

GamTest är ett självtest för tidiga indikationer på spelberoende som är utvecklat av Sustainable Interaction. Testet består av 15 frågor över 5 olika problemdimensioner, denna uppsats fokuserar på att förkorta detta test samt undersöka skillnader mellan exempelvis kön och ålder.

Statistiska metoder som används är Cronbachs alfa, konfirmativ faktoranalys samt olika typer av multigroup-analyser.

Resultatet av analyserna visar att antalet frågor i testet kan förkortas till 13 stycken utan att tillförlitligheten förändrades negativt. En modell med 13 frågor visade även på en bättre modellanpassning i den konfirmativa faktoranalysen jämfört med den ursprungliga modellen. Anpassningen förbättras ytterligare med 11 frågor men denna modell har en något lägre reliabilitet. Detta betyder att respondentens tid för testet kan förkortas utan att pålitligheten försämras. Multigroup-analyser visar att spelproblem definieras olika för kön och för ålder.

Flera frågor stämmer överens med de som finns i ett annat välkänt mätinstrument för spelproblem, Problem Gambling Severity Index, men i GamTest finns frågor som handlar om problem med konsumtion i tid vilket saknas i det förstnämnda. Överlag så är testen annars väldigt lika. 

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 31
Keywords [sv]
Reliabilitet, validitet, självtest, spelproblem, problemspelande, statistik
National Category
Probability Theory and Statistics
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-139894ISRN: LIU-IDA/STAT-G--17/009--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-139894DiVA, id: diva2:1134810
External cooperation
Sustainable Interaction
Subject / course
Statistics
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-08-21 Created: 2017-08-21 Last updated: 2017-08-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1351 kB)111 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1351 kBChecksum SHA-512
c715377675de36b891215a195cffe88cc51e6850b3cc7ee28a7c74b9fdbbde598db03b17c4667dd9afc0fb1a41aa4880e6a5eb6934a44637c13dcc36c5f4bfe6
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
The Division of Statistics and Machine Learning
Probability Theory and Statistics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 111 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 413 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf