liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En utopisk värld? Att designa en spellogotyp utifrån kärnvärdena lekfull, modern och visuell
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, Faculty of Science & Engineering.
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, Faculty of Science & Engineering.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10,5 credits / 16 HE creditsStudent thesisAlternative title
An utopian world? To design a game logo based on the core values playful, modern and visual (English)
Abstract [en]

Matematikundervisning i grundskolan upplevs idag som svår för många elever och ett stort antal har problem att ta till sig information genom läroböcker. Startup-företaget Visedu står bakom spelet Mathetopia som är ett lärobaserat matematikspel anpassat efter grundskolans läroplan. Spelet skall fungera som ett komplement till traditionella läromedel såsom läroböcker i ämnet matematik. Syftet med denna studie är att undersöka hur en logotyp kan designas till spelet Mathetopia utifrån kärnvärdena​ lekfull​, ​modern​ och ​visuell​. Studien undersöker även hur logotypen kan utformas för att rikta sig till både elever och lärare i grundskolan. Grundläggande fakta om varumärkesdesign presenteras och en förstudie inleds där bakgrundsinformation från ägarna la en grund till designprocessen. Åtta designförslag skapas som sedan värderas av företaget Visedu. Slutgiltigen tas två utvalda logotyper fram som utvärderas av den primära målgruppen elever i årskurserna 4–9 och den sekundära målgruppen matematiklärare genom intervjuer. Av dessa logotyper anpassas den logotyp som stämmer bäst in på den primära målgruppens preferenser och väljs som den slutgiltiga logotypen.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 61
Keywords [en]
matematik, logotyp, spel
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-150550ISRN: LiU-ITN-TEK-G--18/022--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-150550DiVA, id: diva2:1242144
Subject / course
Graphics Design and Communication
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-08-27 Created: 2018-08-27 Last updated: 2018-08-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

En utopisk värld? Att designa en spellogotyp utifrån kärnvärdena lekfull, modern och visuell(1986 kB)22 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1986 kBChecksum SHA-512
9e51ec5507d894347439a5a8b7b22a1295eb715fb70d446a28bcf73fe14857e160d0f73cd00bcde1f1281029239615edf6e09a7e3a601bce57b6a82ee89c1517
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Harrison, MatildaLöfgren, Malin
By organisation
Media and Information TechnologyFaculty of Science & Engineering
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 22 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 207 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf