liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Användning av förstapersonsspel vid militär simulering av strid i bebyggelse
Linköping University, Department of Electrical Engineering.
Linköping University, Department of Electrical Engineering.
2003 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree)Student thesisAlternative title
Usage of first person shooter in military simulation of combat on urbanized terrain (English)
Abstract [en]

The goal of this master thesis is to show the benefit of using computer games of the type First Person Shooter, FPS in the field of military simulations. The main focus in this is around a couple of topics. Creating the AI that controls the behaviour of the computer-controlled characters, the bots. Create an environment where it is possible to supervise the bots and also design a framework that enables cooperation between a group of bots, a squad.

The result is Total Unreal Studio, TUS, a program where it is possible to add bots to a squad, connect them to a game server and inspect what the bots are doing. Several maneuvers that could be applied to a squad has been implemented such as room clearing where the squad clear a building from eventual enemies, room by room and other different attacking strategies. Also it is very easy to create new maneuvres for a squad as effect of the design.

As the name of the program indicates, the well-known game Unreal Tournament is used as platform for the simulation. But because we use a interface between the game server and TUS, it is possible to switch to any other game and the interface is the only thing that has to be modified. To get good situation awareness a lot of node analysis is required, for instance calculating good sniping positions, pinch points and advantageous locations from where to perform an ambush.

Abstract [sv]

Målet med detta examensarbete är att påvisa fördelen med att använda datorspel av typen FörstaPersonsSpel, FPS, inom militära simuleringar. Huvudinriktningen hos arbetet har rört ett flertal ämnen: att skapa det AI som kontrollerar beteendet hos datorkontrollerade karaktärer, så kallade botar, skapa en miljö där det är möjligt att övervaka botarna och även designa ett ramverk som möjliggör samarbete mellan botar i en grupp.

Resultatet av examensarbetet är Total Unreal Studio, TUS, en applikation där det är möjligt att lägga till botar i en grupp, ansluta dem till en spelserver och övervaka deras agerande. Flera manövrar för en grupp av botar finns redan implementerade. Ett par av dessa är rumsrensning där stridsgruppens uppgift är att rensa en byggnad från eventuella fiender rum för rum samt andra attackmanövrar. Designens utseende gör även att det är mycket enkelt att lägga till ytterligare manövrar om så önskas.

Som namnet på programmet indikerar används det välkända spelet Unreal Tournament som plattform för simuleringarna. Mellan spelet och TUS används gränssnittet Gamebots vilket gör det möjligt att byta till vilket spel som helst och det enda som behöver modifieras är gränssnittet. För att botarna ska kunna ta riktiga beslut behövs ett sätt att få uppfattning om omvärlden. Detta fås genom att analysera de navigeringsnoder som är utplacerade. Denna analys kan gå ut på att hitta bra krypskyttenoder eller fördelaktiga platser att anlägga bakhåll.

Place, publisher, year, edition, pages
Institutionen för systemteknik , 2003. , 64 p.
Series
LiTH-ISY-Ex, 3337
Keyword [en]
Technology, FPS, First Person Shooter, Squad tactics, UT, Unreal Tournament, Infiltration, Gamebots, Bot, FörstaPersonsSpel, AI, SIB, Samarbete
Keyword [sv]
TEKNIKVETENSKAP
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-1626OAI: oai:DiVA.org:liu-1626DiVA: diva2:18950
Uppsok
teknik
Available from: 2003-03-11 Created: 2003-03-11

Open Access in DiVA

fulltext(1474 kB)526 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1474 kBChecksum MD5
63a2220a67330646b537e3bf7f9c3c779f5bd0c7de4cb6745b2a655050cd9463c4ebc459
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Electrical Engineering
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 526 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 422 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf