liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Den Komplexa Bilden: En analys av Roy Anderssons bildskapande och gränsöverskridande produktioner inom spel/långfilm och kortfilm samt reklamfilm i relation till dagens visuella kultur utifrån ett socialsemiotiskt teoretiskt perspektiv för visuell kommunikation.
Linköping University, Department of Thematic Studies.
2003 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Magister)Student thesis
Abstract [sv]

Roy Andersson har med sina filmer intresserat och fascinerat många åskådare genom åren, kanske framförallt på grund av filmernas särpräglade komposition och bildspråk. Här arbetar han gränsöverskridande med orörlig kamera, långa tagningar och djupfokus. Själv står han med övertygelsen att en enda bild kan berätta så mycket mer, och därmed göra allt användande av flera bilder direkt överflödigt. Det filmiska grepp som Roy Andersson använder sig av grundar sig på vad han själv kallar för den komplexa bilden inom filmteorin.

Den här uppsatsen behandlar Roy Andersson och den komplexa bilden, samt diskuterar kring hans bildspråkliga inriktning som han har i förhållande till de konventioner som idag förekommer inom bildskapandet och den visuella kulturen. I uppsatsen görs en genomgång av Roy Anderssons produktioner, vilket täcker in områdena för spelfilm, kortfilm samt reklamfilm och som sedan sätts i relation till dagens visuella kultur med hjälp av den socialsemiotiska analysmetoden för visuell kommunikation. Utifrån detta perspektiv har tre scener från lika många av Roy Anderssons produktioner djupanalyserats. Diskussioner kring Roy Anderssons bildspråk förs även med hjälp av tre kompletterande teoretiska inriktningar; auteur-teorin (författarskapet), redundansprincipen och mise-en-scène.

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och varför Roy Anderssons bildspråk ser ut som det gör, och på vilket sätt som han genom användandet av den komplexa bilden gör för att uppnå detta.

Place, publisher, year, edition, pages
Institutionen för tematisk utbildning och forskning , 2003. , 87 p.
Keyword [en]
Interdisciplinary studies, Visuell kultur, visuell kommunikation, socialsemiotik, socialsemiotisk analys, Roy Andersson, bildspråk, den komplexa bilden, författarskap, auteur-teori, redundansprincipen, mise-en-scène, Sånger Från Andra Våningen, Någonting Har Hänt, reklamfilm.
Keyword [sv]
TVÄRVETENSKAP
National Category
Social Sciences Interdisciplinary
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-2176ISRN: LIU-ITUF/KSM-D--03/27--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-2176DiVA: diva2:19506
Uppsok
samhälle/juridik
Available from: 2004-02-10 Created: 2004-02-10

Open Access in DiVA

fulltext(1802 kB)1437 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1802 kBChecksum MD5
af7326b71f57dd81e626ae3cb17f4102741c6457d3a98fcf6c7e26a9336cd514847aaeab
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Thematic Studies
Social Sciences Interdisciplinary

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1437 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1799 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf