liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur fungerar datorer?: En fallstudie av att utveckla pedagogisk multimedia för ett datorhistoriskt museum.
Linköping University, Department of Computer and Information Science.
2004 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree)Student thesisAlternative title
How do computers work? : A case study of developing educational multimedia for a museum of computer history. (English)
Abstract [sv]

Få människor vet hur datorer fungerar, vilka komponenter de är uppbyggda av och hur dessa samverkar. I detta examensarbete har en prototyp till en multimediepresentation utvecklats. Presentationen kommer att placeras på ett datorhistoriskt museum och dess syfte kommer där att vara att hjälpa människor förstå hur datorer fungerar. Prototypen är baserad på bilder och enklare animationer som förklarar samverkan och funktion hos de olika datorkomponenterna, bland annat genom att visa scenarier som många människor troligtvis känner igen från sin vardag.

Målet med arbetet har varit att inskaffa kunskap kring hur multimedia kan användas för att illustrera tekniska processer, samt kunskap kring hur multimediepresentationer skall utveck-las. Därför har en systemutvecklingsmetod tagits fram som är anpassad till denna typ av system och som använts vid utvecklingen av prototypen.

Systemutvecklingsmetoden är av iterativ modell, eftersom det visat sig att ett iterativt arbetssätt är att föredra framför ett linjärt vid multimedieutveckling. Detta beror på att det i denna typ av arbete där det till en början oftast är oklart vilka krav och önskemål som finns på slutprodukten är svårt att gå enkelriktat genom utvecklingsprocessen, d v s att göra ett steg helt färdigt innan nästa påbörjas.

När det gäller multimedia är en slutsats att det med fördel kan användas för att visa och förklara tekniska förlopp och att det verkar vara ett användbart hjälpmedel inom utbildning och museiverksamhet.

Place, publisher, year, edition, pages
Institutionen för datavetenskap , 2004.
Keyword [en]
Datalogi, multimedia, dator, systemutveckling, metod
Keyword [sv]
Datalogi
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-2616ISRN: LITH-IDA-EX--04/101--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-2616DiVA: diva2:19952
Uppsok
teknik
Available from: 2005-01-26 Created: 2005-01-26

Open Access in DiVA

fulltext(1343 kB)2467 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1343 kBChecksum MD5
71554217b5da7b33b9b77d7bdc30c06dcf03bb43bcc45c49f16c7987289fd2fa89c8b884
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Computer and Information Science
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 2467 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1094 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf