liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rockens text
1994 (Swedish)In: Ungdomskultur i Sverige, Johan Fornäs, Ulf Boëthius, Michael Forsman, Hillevi Ganetz och Bo Reimer (red.), Stockholm: Brutus Östlings Bokförlag Symposion AB , 1994, 255-289 p.Chapter in book (Other academic)
Abstract [en]

Idag har de överlevande rockhjältarna från 50- och 60-talen för länge sedan gått in i den gyllene medelåldern. Hur man än definierar den är rocken knappast någon ungdomsmusik längre. Det finns visserligen genrer som bidrar till att dra upp gränserna mot den äldre generationen, såsom rap eller house. Men samtidigt präglas dessa genrer av en självreflexivitet, som lett till en brandskattning av rockhistorien och öppnat en ny möjlighet: att upptäcka ett förflutet som också är föräldrarnas och därigenom överskrida generationsgränserna. Även ur den aspekt som intresserar mig här, nämligen ordets roll i rock, är utvecklingen motsägelsefull. 60-talet grundlade föreställningen att texter skulle vara så ”meningsfulla” att det gick att trycka dem i antologier med ”rockpoesi”. Nu ser vi å ena sidan hur ordet i house reduceras till några få, nätt och jämnt hörbara fraser som upprepas gång på gång, å den andra hur det sväller över alla bräddar och lösgörs från bundenheten till en melodi i rap. Att texten har minskat i betydelse i den ena genren och ökat i den andra verkar uppenbart. Men talar vi om det semantiska innehållet blir resultatet inte lika självklart. Talströmmens oavbrutna flöde och kaskaderna av rim har ett egenvärde i rapen, som handlar om att hävda den egna subjektiviteten gentemot ett i rocktraditionen välbekant hot om anonymisering och utplåning. Vad som sägs kan vara mindre viktigt än hur och t o m att något sägs.

I den här artikeln, som baserar sig på en större studie jag är syssel-satt med, vill jag ifrågasätta några vanliga föreställningar om ordets betydelse i rock.1 Den första av dessa är helt enkelt den att det skulle gå att säga något definitivt i den frågan. Det tror jag alltså inte. En andra går ut på att rocktexter (i motsats till poesi) skulle kunna förstås som ren genrediktning. Det tror jag inte heller. Men deras komplexitet är inte lyrisk, utan knuten till att de är avsedda att uppföras, vilket är artikelns huvudpoäng.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Brutus Östlings Bokförlag Symposion AB , 1994. 255-289 p.
Series
FUS-rapport, 6
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-17041ISBN: 91-7139-200-9 (print)OAI: oai:DiVA.org:liu-17041DiVA: diva2:201272
Available from: 2009-03-03 Created: 2009-03-03 Last updated: 2009-03-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Rockens text(157 kB)1463 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 157 kBChecksum SHA-512
b237984c787fda3ce9cf7d259604c383a19d3a4aee6b3486974c12c2e6e93089daa7df2578b912a471a6d8a0c7552a0b75504aa89f0c9134a79b2aa80d79e977
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

Ungdomskultur i Sverige
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1463 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 133 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf