liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Skapandets rätt: ett kulturvetenskapligt perspektiv på den svenska upphovsrättens historia
Linköping University, Department for Studies of Social Change and Culture, Department of Culture Studies. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.ORCID iD: 0000-0003-3309-3840
2010 (Swedish)Doctoral thesis, monograph (Other academic)Alternative title
The Rights of Creativity : Swedish Copyright History in a Cultural Context (English)
Abstract [en]

The Rights of Creativity is a study of Swedish copyright history from the birth of Sweden’s first copyright legislation in the early 19th century to the passing of the current law in 1960. As the title suggests, the law is regarded as part of a wider cultural context and the dissertation moves beyond the borders of legal history and analyses the law in relation to the history of literature, film, television and other media that partly reflect and partly intersect with the legislative process. The main object of the study is to see how the author is constructed in legal and cultural discourses during the 19th and 20th century.

The dissertation focuses on three Swedish copyright laws from 1877, 1919 and 1960, but these laws and their preambles are also related to a few contemporary cultural intertexts, namely: August Strindberg’s novel Röda rummet [The Red Room] from 1879; the director Mauritz Stiller’s films Gunnar Hedes Saga [The Blizzard] and Gösta Berlings saga [The Saga of Gösta Berling] from 1923 and 1924, and finally the television shows Hylands hörna and Skäggen from 1962 and 1963. Apart from this it also pays some attention to the Freedom of the Press Act from 1810 that came to include Sweden’s first copyright statement, as well as to the development after 1960. Eventually it aims to show how the historical legacy has affected the copyright legislation and debates of today.

Abstract [sv]

Skapandets rätt handlar om hur den juridiska synen på upphovsmannen rätt och skapandets villkor har förändrats i förhållande till den kulturella utvecklingen i Sverige under 1800 och 1900-talet. Avhandlingen består av en kronologisk studie av de upphovsrättslagar som antogs 1877, 1919 och 1960, men den behandlar också 1810 års tryckfrihetsförordning och de senaste årens rättsutveckling i korthet. Denna upphovsrättshistoriska exposé placeras in i ett litteratur- och mediehistoriskt sammanhang och lagtexterna underkastas en intertextuell analys där deras relation till några olika kulturella intertexter analyseras.

Inledningsvis diskuteras hur 1810 års Tryckfrihetsförordning kom att innefatta Sveriges första upphovsrättsbestämmelse. Därefter kontrasteras Sveriges första separata upphovsrättslag från 1877 mot August Strindbergs genombrottsroman Röda rummet, allt i ljuset av Jürgen Habermas teori om den borgerliga offentligheten. 1919 års lagstiftning relateras sedan till Mauritz Stiller filmatiseringar av Selma Lagerlöfs romaner En herrgårdssägen och Gösta Berlings saga. Instiftandet av dagens upphovsrättslag från 1960 analyseras slutligen mot bakgrund av den nya tidens TV-medium som här exemplifieras av Hylands hörna och Skäggen. Avslutningsvis knyts allt samman i en kapitel där historiens lärdomar appliceras på dagens debatt. Här diskuteras hur tre föreställda oppositioner mellan konstnär-publik, privat-offentligt och original-kopia har format upphovsrättens historia och hur de fortfarande färgar samtidens upphovsrättsdiskussioner.

Place, publisher, year, edition, pages
Göteborg: Bokförlaget Daidalos AB , 2010. , 371 p.
Series
Linköping Studies in Arts and Science, ISSN 0282-9800 ; 500
Keyword [en]
Copyright, authorship, Michel Foucault, law & literature, history of law, history of literature
Keyword [sv]
Upphovsrätt, författarroller, Michel Foucault, rätt och litteratur, rättshistoria, litteraturhistoria, mediehistoria
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-53272ISBN: 978-91-7173-301-6 (print)OAI: oai:DiVA.org:liu-53272DiVA: diva2:287984
Public defence
2010-01-22, TP2, Kåkenhus, Campus Norrköping, Linköpings universitet, Norrköping, 13:15 (Swedish)
Opponent
Supervisors
Available from: 2010-01-20 Created: 2010-01-20 Last updated: 2015-04-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Skapandets rätt : ett kulturvetenskapligt perspektiv på den svenska upphovsrättens historia(1108 kB)4289 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1108 kBChecksum SHA-512
b71e05928ad55dac52b932097cc46d9a1387afe1cea285e289b16dfc00c5af56fb368bacb183f2d8690f2573ce66dfe1cd83587c028fdf9485d7f4c954a3fabc
Type fulltextMimetype application/pdf

Authority records BETA

Fredriksson, Martin

Search in DiVA

By author/editor
Fredriksson, Martin
By organisation
Department of Culture StudiesFaculty of Arts and Sciences
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 4289 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 7794 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf