liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
HCI Design Patterns for In-Store Touch Screen Terminals: MDI-designmönster förpekskärmsterminaler i butiksmiljö
Linköping University, Department of Computer and Information Science.
2010 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Interactive media in public environments, such as touch screen kiosks, is a strongly growing toolfor offering service, information, advertising and entertainment. In order to achieve goodusability when designing the graphical user interface for a customer terminal, it is important tobe aware of the very specific requirements involved with such application. This master thesiscontributes to a framework for the interaction design of touch screen terminals in stores.

The purpose of the thesis was to discover usability problems and solutions to usability problemsin existing touch screen terminal interfaces. Moreover the work aimed at revealing what designpatterns can be used or created in order to meet the observed problems. Usability problems stemfrom underlying use qualities. These can be seen as forces in design patterns. It was found thatthe patterns would be more useful if structured into a pattern catalogue, containing both highand low-level patterns.

The study was preformed at Instoremedia, a company that, among other things, develops instore touch screen terminals. The product in focus was an interactive product cataloguedeveloped for Telia. The application was partly studied in situ. The study consisted of five steps:analytical evaluation, stakeholder interview, contextual inquiry, user analysis and design patterndevelopment. The study revealed problems, solutions, needs, goals etc, related to the use of theterminal. The final result is a proposed human computer interaction (HCI) design patterncatalogue for in-store touch screen terminals, which helps prevent the observed problems. Itconsists mostly of already known patterns. Three new patterns have been created. The aim isthat the pattern catalogue should be a helpful tool when making designs-decisions for new touchscreen terminals in the future.

Abstract [sv]

Interaktiv media i publika miljöer, såsom pekskärmsterminaler, är på stark uppgång när detgäller att erbjuda service, information, marknadsföring och underhållning. För att uppnå höganvändbarhet i en kundterminals grafiska gränssnitt är det viktigt att vara medveten om despecifika krav som ställs på en sådan applikation. Detta examensarbete bidrar till ett ramverk fördesignen av pekskärmsterminaler i butiker.

Syftet med examensarbetet var att hitta användbarhetsproblem och lösningar till potentiellaanvändbarhetsproblem i existerande gränssnitt för pekskärmsterminaler. Vidare syftade arbetettill att ta reda på vilka designmönster som kan användas eller skapas för att möta de observeradeproblemen. Användbarhetsproblem bottnar i underliggande användarbehov. Dessa kan ses somkrafter i designmönster. Det visade sig att designmönster är mer användbara om de ordnas i enmönsterkatalog, som innehåller både hög- och lågnivå mönster.

Studien utfördes på Instoremedia, ett företag som bland annat utvecklar pekskärmsterminalerför butiker. I fokus stod en interaktiv produktkatalog utvecklad för Telia. Applikationenstuderades delvis in situ. Studien bestod av fem steg: analytisk utvärdering, intressentintervju,kontextuell undersökning, användaranalys och designmönsterutveckling. Studien avslöjadeproblem, lösningar, behov, mål etc., relaterade till användandet av terminalen. Det slutgiltigaresultatet är en föreslagen designmönsterkatalog för pekskärmsterminaler i butiker, somerbjuder lösningar till de observerade problemen. Katalogen består till största delen av redankända mönster. Tre nya designmönster har utvecklats. Målet är att mönsterkatalogen ska kunnaanvändas som ett redskap under framtida design.

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , 79 p.
Keyword [en]
design patterns, touch screens, usability
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-54958ISRN: LIU-IDA/LITH-EX-A--10/011--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-54958DiVA: diva2:312499
Subject / course
Computer and information science at the Institute of Technology
Presentation
(English)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2010-06-01 Created: 2010-04-25 Last updated: 2011-05-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3573 kB)682 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3573 kBChecksum SHA-512
9b595c88dab32e7e25d284f1d21b1cc818ce8cd668da7ef8d2cf6d6050abb4794a8466dc2afe6cb5a7eb4c55095aaf4e6f16ee4d7d1da7023db918d4cc1d0027
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Rådström, Sofia
By organisation
Department of Computer and Information Science
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 682 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 841 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf