liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Utvärdering av rörelseparallax i datorspel
Linköping University, Department of Electrical Engineering.
2010 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Evaluation of motion parallax in computer games (English)
Abstract [sv]

Det har tidigare pågått många experiment och examensarbeten inom ansikts- och ögondetektering och många är medvetna av detekteringsalgoritmernas existens men däremot är den parallaxeffekten inte lika vältalad trots att tredimensionell och djupupplevelse är vanlig för oss. Vad är parallax? Hur är det att implementera och använda det i datorspel?

Syftet med detta projekt är att förstå den parallaxeffektens påverkan i datorspel och hur människor upplever det. Den parallaxeffekten som undersöks är en djupupplevelse som uppfattas när vi rör oss, till följd av skillnaden på bilden beroende av huvudets rörelse, vilket är rörelseparallax. Lösningsförslaget till projektet är att använda sig av webbkamera till att detektera och följa ansiktsrörelse och anpassar grafiken till det. Slutligen ska en användarstudie på upplevelsen ske med ungefär tio till tjugo personer. Förutom parallaxeffekten kommer även en jämförelse med den normala 3D och anaglyf att ingå i användarstudien, där den normala 3D innebär illustration av tredimensionellt föremål i en skärm.

Abstract [en]

Many experiments and theses have studied face and eye detection, because of that many are aware of their existence but on the other hand how many does know about parallax although we are surrounding by three-dimensional and depth perception. So what is parallax? How is it to implement and use it in computer games?

The objective with this thesis is to understand how parallax effect will influence a human being by computer game and how we will perceive it. The parallax that been treated in this project is the depth perception which we perceive when we are moving; due to the disparity of the image depends on our movement, which is called motion parallax or only parallax. One solution plan is to use the webcam to detect and track the face of the user and adjusts the graphics to it. A user survey on the depth perception will carry out by about ten to twenty people. In addition to parallax there will also be a comparison with the normal 3D and anaglyph, where normal 3D means illustration of a three dimensional object in a screen.

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , 55 p.
Keyword [sv]
visualisering, parallax, 3D, utvärdering, upplevelse, datorspel
National Category
Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-57527ISRN: LiTH-ISY-EX--10/4426--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-57527DiVA: diva2:326338
Presentation
2010-06-14, Algoritmen, Linköpings universitet, Linköping, 13:15 (Swedish)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2010-06-28 Created: 2010-06-22 Last updated: 2011-03-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2707 kB)379 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2707 kBChecksum SHA-512
ca76f0ba1c4cad4657461e96ca6267aae82c74888a91b5fdd5a1ac7de7f2e19b4823c864bfc7ec42e6a99d68ebbf5e79dc9d32616659097acb91673ef03cf8ee
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Tran, Yen
By organisation
Department of Electrical Engineering
Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 379 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 168 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf