liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Datorspelets mening och potential
Cognitive Science, Lund University, Sweden.ORCID iD: 0000-0003-3691-8756
Cognitive Science, Lund University, Sweden.
Cognitive Science, Lund University, Sweden.
2009 (Swedish)In: Lärande och IT / [ed] Maria Folke-Fichtelius, Carlsson Bokförlag, 2009, 139-150 p.Chapter in book (Other academic)
Abstract [sv]

Vad kan man lära sig av att spela datorspel? Den som spelar finner nog frågan tämligen ointressant. För spelaren är vitsen med spelandet inte att lära sig något. Meningsfulla frågor är istället: Vad kan jag göra med det här spelet? Vilka regler har jag att förhålla mig till och hur kan jag hantera dem? Hur kan jag komma vidare i spelet? Hur gör jag för att vinna?

Många barn och ungdomar, och även vuxna för den delen, tillbringar idag delar av sin tillvaro med att spela datorspel. För många är datorspelandet också ett stort intresse som upptar många timmar. Uppenbarligen finns det starka drivkrafter som gör att man ägnar sig åt att spela datorspel. Det ligger då nära till hands att fundera både över om spelandet kan ha någon positiv eller negativ effekt på individens utveckling och lärande. För pedagoger blir det också intressant att fundera över om datorspel kan ha någon potential som redskap i undervisningen. Men för att kunna förstå datorspelandets eventuella negativa eller positiva effekter behöver vi först förstå datorspelets speciella struktur och den mening som spelandet har för spelarna själva. För en sådan förståelse kan forskningen ge ett viktigt bidrag.

Place, publisher, year, edition, pages
Carlsson Bokförlag, 2009. 139-150 p.
Series
Lärande och IT, 6
National Category
Computer Science Learning
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-63604ISBN: 9789173312899 (print)OAI: oai:DiVA.org:liu-63604DiVA: diva2:381521
Available from: 2010-12-27 Created: 2010-12-27 Last updated: 2017-01-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Authority records BETA

Gulz, Agneta

Search in DiVA

By author/editor
Gulz, Agneta
Computer ScienceLearning

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 133 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf