liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer
Slöjdpedagogiskt centrum, Åbo Akademi, Vasa, Finland.
2012 (Swedish)Doctoral thesis, monograph (Other academic)
Abstract [sv]

Avhandling är en studie av den praktiska kunskapens innehåll och hur kunskap definieras och uppfattas av praktiskt verksamma konsthantverkare och konsthantverksstudenter.

Ett övergripande syfte är att klarlägga hur kunskap beskrivits och uppfattats i ett tidigt historiskt skede och hur kunskap kan uppfattas idag. Den Aristoteliska indelningen av kunskap används som en utgångspunkt. Där ingår den vetenskapliga kunskapen med anknytning till vetenskapsteorin, den praktiskt produktiva kunskapen, hemmahörande i yrkesverksamheter samt konstnärlig och estetisk verksamhet och den etiskt politiska kunskapen med anknytning till demokrati, rättvisa, normer och rättigheter.

Det preciserade syftet är att belysa och analysera fenomenet kunskap genom att empiriskt undersöka de uppfattningar skapande människor har om det egna skapande arbetet och deras förståelse av begreppen praktiskt och teoretiskt.

Forskningen visar bland annat att den individuella kunskapen ofta uppfattas som delad i två delar, praktisk och teoretisk, divergent, men också beroende på språkbruk, koherent. Tre ledord utkristalliserades, vilja, självtillit och ansvar. Praktisk kunskap involverar vilja, drivkraften i görandet, självtillit för att åstadkomma förnyelse samt ansvar för produktens budskap och produktens roll i samhället.

Avhandlingen kan läsas som ett bidrag till en diskussion om innehållet i den praktiska kunskapen men också som en kritik mot en i samhället ofta oreflekterad användning av begreppet kunskap.

Abstract [en]

This thesis has its origin in my interest in the content of practical knowledge and how knowledge is defined and percieved by practically active Arts and craftspeople. The overall purpose is to focus on how knowledge has been described and defined in at an early historical stage and how knowledge can be defined today. The specified purpose is  to illustrate and analyze the phenomenon of knowledge by empirically investigating and highlighting the perceptions creatively active people have about their own creative work and their understanding of the concepts practical and theoretical.  

The research questions elaborate on the creative process of active Arts and craftspeople and are: How is individual knowledge described? How is the relationship between  the action of creating  and thought described? How has individual knowledge emerged and what possibilities are there for further development? The reason for my interest in illustrating the contents of practical knowledge is a wish to open for a discussion about the contents of practical knowledge and the contents of knowledge itself. The Aristotelian classifications of knowledge are used as a starting point. In this classification  scientific knowledge, practical productive knowledge belonging to professionals, and  ethically political knowledge with connections to democracy, justice, norms and rights are included. The division of knowledge into practical and theoretical is built into society, both inside and outside the university world.

The research approach in this thesis is hermeneutic. The intention was to give it an interpretation-oriented  direction to find connections, which could increase the understanding of how creatively active people perceived their personal knowledge and how they communicated this ability. The nine informants, all Arts and craftspeople, talk about the general  learning related to the teaching in elementary school, and which did not involve practical knowledge. According to them individual knowledge divides into two parts, practical and theoretical, divergent but also coherent. Three key words appeared clearly, practical knowledge involves will, the drive in the creative process, self-reliance to achieve innovation and responsibility for the message of the product and the product’s role in society. 

Place, publisher, year, edition, pages
Åbo: Åbo Akademis Förlag, 2012. , 199 p.
National Category
Arts Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-78157ISBN: 978-951-765-638-2 (print)ISBN: 978-951-765-639-9 (electronic)OAI: oai:DiVA.org:liu-78157DiVA: diva2:531536
Supervisors
Available from: 2012-06-07 Created: 2012-06-07 Last updated: 2012-11-07Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Other links

Länk till avhandling

Authority records BETA

von Gegerfelt, Kronberg, Sie

Search in DiVA

By author/editor
von Gegerfelt, Kronberg, Sie
ArtsPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 132 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf