liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Engagemang, prestation och kön i lärospel: Påverkar de varandra?
Linköping University, Department of Computer and Information Science. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 12 credits / 18 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Att öka engagemang och inlärning är syftet med att integrera en pedagogisk agent i många spel. Detta fungerar väldigt bra, studier har visat att agenterna påverkar användares engagemang i lärsystemet och det påverkar även prestationen i lärsystemet och minnet för det användaren lärt sig. Lärsystem med pedagogiska agenter påverkar även inställningen till matematik positivt. Agenternas olika kön sägs påverka användare olika, maskulina agenter sägs leda till bättre prestation än de feminina agenterna. Dessa skillnader tros bero på de stereotyper vi människor tillskriver både människor och fiktiva karaktärer för att veta hur någon beter sig och hur man själv ska bete sig i relation till denne.

Syftet med denna studie var att undersöka om användares engagemang i en social chatt kan prediceras av pedagogiska agenters kön och användares prestation i matematikspelet Brick Game, samt att undersöka om prestation i spelet kan prediceras av användares engagemang i chatten och agenters kön. Även skillnader i dessa variabler beroende på användares kön har undersökts. Data samlades in vid två olika tillfällen och analyserades med kvasiexperimentell metod.

Signifikanta skillnader fanns i engagemang i chatten beroende på användarens kön, där visades det att de kvinnliga deltagarna hade högre engagemang i chatten än de manliga deltagarna. Detta kan bero på att de manliga deltagarna tenderar att förolämpa agenterna till mycket högre grad än de kvinnliga deltagarna och förolämpningar klassas som lågt engagerade yttranden. Det har även visats i tidigare studier att manliga användare förolämpar agenterna frekvent och att kvinnliga användare sällan gör det. Varken engagemang i chatten eller prestation i spelet kan prediceras av agenters kön vilket kan bero på att agenterna i Brick Game är väldigt lika varandra i utseende samt identiska i egenskaper och personlighet.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 24 p.
Keyword [sv]
engagemang, lärospel, prestation, lärande agenter
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-79927ISRN: LIU-IDA/KOGVET-G--12/010--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-79927DiVA: diva2:544689
Subject / course
Cognitive science programme
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-08-16 Created: 2012-08-15 Last updated: 2012-08-16Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(606 kB)123 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 606 kBChecksum SHA-512
7e8b73365960c9c83c28481cda7b1cc75a9f85f9beb398dfa94c39a666e4651aa31d8cfdb9b6d1c36dfd7df97381ac9f4636f7f523499bb99660c891db7126a7
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lundström, Malin
By organisation
Department of Computer and Information ScienceFaculty of Arts and Sciences
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 123 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 100 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf