liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Is it good in the end?
Linköping University, Department of Science and Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
Linköping University, Department of Science and Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
2011 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Hur låter det efter mastering? (Swedish)
Abstract [sv]

Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken grad en given publik påverkas av och uppfattar förändringar i två versioner av en och samma låt – före och efter att de båda versionerna utsatts för en teknisk process som kallas mastering.

Vår problemformulering är följande:

Är det möjligt att genom mastering åstadkomma två kommersiellt gångbara produkter av en och samma låt – en mixad av en amatör och en av en professionell mixtekniker?

Metoden har varit att utforma en låt som två personer låtits mixa: en amatör, som aldrig genomfört en mix tidigare och en professionell mixare, som alltså aktivt verkar i branschen och tar betalt för utfört mixarbete. Dessa två färdiga mixar (lyssningsomgång 1) samt två mastrade versioner av samma mixar (lyssningsomgång 2) har spelats upp för en publik, som utifrån ett antal förutsättningar och frågor fått bedöma materialet.

En musikalisk produktion innehåller flera olika element, även kallade spår, som tillsammans bildar det man kallar ”en låt”. Dessa element kan exempelvis vara slagverk, instrument, effekter och vokaler, som alla förutom dess musikaliska kvalitéer också har en teknisk funktion i det frekvensregister som det mänskliga örat kan uppfatta. En mixteknikers uppgift är att skapa balans och harmoni mellan dessa spår, så de tillsammans blir en välljudande helhet. Efter utförd mix följer ett avslutande steg som kallas mastering. I denna process jobbar man endast med ett spår, som alltså är den färdiga mixen. En ändring i detta spår kommer alltså påverka alla de spår som man behandlade separat under mixarbetet.

Resultatet visar att vår publik har svårt att skilja mellan amatörens och den professionelles mix – efter att låtarna genomgått mastering. I masteringen har man alltså lyckats kompensera för de brister vissa lyssnare uppfattade i amatörens mix och många gånger även göra den intressantare än proffsets mastrade version.

Vi har varit noggranna med att utesluta tillfälligheter som en inverkande faktor på slutresultatet. Detta för att experimentet skall gå att återupprepa i denna form. Det kan diskuteras huruvida sättet vi utformat låten på gjort arbetet ”lätt” för amatörm ixaren; de 91 ljudspåren vi har levererat innehåller inga ”fel” så som störande övertoner eller okontrollerat spel. Den aspekten hade varit relevant om syftet med studien hade varit att upptäcka skillnader mellan en amatör och en proffs-mixtekniker. Eftersom vår problemformulering är av ett annat slag tror vi att den aktuella utformningen av låten hjälper vår studie.

Det vore som förslag på framtida forskning intressant att utöka antalet undersökningsdeltagare, från nuvarande 10 till exempelvis 40, för att få ett ännu tydligare underlag. Vidare vore det intressant att göra en detaljerad analys av undersökningsdeltagarnas bakgrunder, för att kunna göra kopplingar mellan deras svar och personligheter.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , 74 p.
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-93137ISRN: LiU-ITN-TEK-G--11/011--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-93137DiVA: diva2:623907
Subject / course
University Diploma in Applied Technology - Music Producer Programme 80 credit points
Examiners
Available from: 2013-05-29 Created: 2013-05-27 Last updated: 2013-05-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(17110 kB)74 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 17110 kBChecksum SHA-512
0ff4162fde8e53d57f705422b0fc9bb9f588730c80b164e9c77e1189c6e57370b2d59676f9842ec4758bf54f58df253fe5575767adfd58632532a3963fb300c1
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Elmi, CharlesSajinovic, Dejan
By organisation
Department of Science and TechnologyThe Institute of Technology
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 74 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 73 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf