liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Simulation Games in Quantitative Logistics
Linköping University, Department of Science and Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
Linköping University, Department of Science and Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
2010 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Simuleringsspel inom kvantitativ logistik (Swedish)
Abstract [en]

The Institution of Technology and Science has for several years requested a simulation model in order to promote the KTS-department for potential students, scientists and entrepreneurs. This has resulted in a Master Thesis which consists of two parts. Part one is designed for the potential students and part two for the scientists. For the students the LogiFuel-game will be presented, which is designed in a way that students can recognize and relate to an everyday logistician problem. At the end of the simulation run the player will be evaluated based on the Wagner-algorithm. Even though the player has made the right decisions during the game, he/she will be encouraged to find another optimal solution. In part two which is named SCTemplate, the scientists will be introduced to find a robust optimum in a supply chain. In order to find a robust optimum they are able to align several predetermined parameters’.

The report describes all of the underlying theories after which the report is divided into two parts. Each part gives the reader an overview of the user interface and model, and is ended with a presentation of the results from the applied methods and/or test runs depending on part. A discussion is conducted about each part in the end of the report and conclusions are drawn. The discussions are at first general but (and then) aimed towards the issues stated at the beginning of the report. In order to keep a wider discussion there is also a part with answers and questions.

For the laboration a model and a user interface have been created which are capable to demonstrate that an optimum does not need to be robust. This is depicted in graphs showing the systems profit and variance. Thenceforth the Wagner-Whitinalgorithm is implemented in the game in order to evaluate the player´s acting towards an optimal plan. Furthermore the environmental concept has been incorporated by allowing the player to see hers/his generated emissions.

Abstract [sv]

Examensarbetet föddes i samband med att det för närvarande saknas konkret marknadsföringsmaterial för Kommunikation, Transport och Samhällsprogrammet (KTS) vid Linköpings Universitet. Önskan var att ett marknadsföringsmaterial för investerare samt gymnasieelever skulle skapas. Därmed har examensarbetet delats upp i två delar– ett spel för gymnasieelever och ett demonstrationsobjekt för potentiella investerare. Demonstrationsobjektet är i grunden en laboration för doktorander/KTS4 och bygger på ett forskningsprojekt inom obustoptimering, där laborationen skall påvisa att ett optimum ej behöver vara robust - exempelvis att ett kostnadsminimum ej behöver sammanfalla med ett variansminimum. I spelet för gymnasieelever får spelaren möjlighet att bekanta sig med olika logistiska begrepp och leva sig in i en logistikers vardag.

I rapporten beskrivs samtliga bakomliggande teorier och därefter delas rapporten upp i två delar, den ena delen behandlar SCTemplate (laboration för doktorander/KTS4) och den andra LogiFuel (spel för gymnasieelever). Vardera del inleds med en beskrivning av delen följt av en presentation av användargränssnittet och den bakomliggande modellen. De båda delarna avrundas med en presentation av resultaten. I slutet av rapporten dras slutsatser och varje del diskuteras allmänt och utifrån de specificerade frågeställningarna. För att kunna föra en bredare diskussion kring arbetet har även en del med frågor och svar sammanställts.

För laborationen har en modell och ett användargränssnitt skapats. Den bakomliggande arenamodellen till laborationen är kapabel att påvisa att ett optimum inte behöver vara robust. Detta visas i grafer som visar systemets vinst och varians. I spelet har Wagner-Whitinalgoritmen implementerats, för att kunna utvärdera spelarens ageranden mot en optimal partiformningsplan. Vidare har även miljöbegreppet inkorporerats genom att låta spelaren se de utsläpp som genereras beroende på agerande.

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , 132 p.
National Category
Engineering and Technology
URN: urn:nbn:se:liu:diva-93494ISRN: LiU-ITN-TEK-A--10/027--SEOAI: diva2:628048
Subject / course
Master of Science in Communication and Transport Engineering
Available from: 2013-06-13 Created: 2013-06-04 Last updated: 2013-06-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3451 kB)166 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3451 kBChecksum SHA-512
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Glenros, MarcStåhl, Magnus
By organisation
Department of Science and TechnologyThe Institute of Technology
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 166 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 57 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link