liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Interaktion, reflektion och upplevelse: En studie av vad god kvalitet inom interaktiv konst innebär enligt konstnärer verksamma i Estland
Linköping University, Department of Computer and Information Science. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
2013 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Interaktiv konst är ett samlingsbegrepp för konstverk som är datorbaserade och där en interaktion äger rum mellan systemet och dess användare. Området har beröringspunkter med interaktionsdesign bland annat beträffande utformandet av gränssnitt. Inom interaktionsdesign finns formulerade kvalitetskriterier, men motsvarande saknas inom interaktiv konst. Sådana kriterier kan på sikt leda till att utbildning och arbetsmetoder utvecklas och förbättras.

Syftet med denna studie var att undersöka vad som kännetecknar god kvalitet inom interaktiv konst enligt konstnärer verksamma i Estland. Valet av land motiverades av att studien utgjorde en del i ett Östersjöprojekt där värderingar och tillvägagångssätt hos personer som skapade produktioner inom medieteknik i denna region undersöktes. Intervjuer gjordes med åtta konstnärer.

Resultatet av studien visar att god kvalitet inom interaktiv konst kan delas in i följande kategorier: material, form, syfte och process. De tre första utgör produktkvaliteter, den sista en processkvalitet. Vidare framkom att det hos konstnärerna förekommer olika uppfattningar om syftet med interaktiv konst. För vissa är det underhållning för andra reflektion. Detta talar för att det inte är önskvärt att ett enda verk uppfyller samtliga kvalitetsaspekter. Vid utformandet av ett verk bör konstnären istället fundera över vilka kvalitetsaspekter som är viktiga i det specifika fallet.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 44 p.
Keyword [sv]
Kognitionsvetenskap, interaktionsdesign, människa-datorinteraktion, interaktiv konst, designmetod
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-102372ISRN: LIU-IDA/KOGVET-A--13/013--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-102372DiVA: diva2:677400
Subject / course
Cognitive science programme
Presentation
2013-11-26, Alan Turing, Hus E, 1 trappa (plan 3), Campus Valla, Linköpings universitet, Linköping, 14:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Projects
Digitala kreatörers värderingspraktik
Available from: 2013-12-10 Created: 2013-12-09 Last updated: 2013-12-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(715 kB)140 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 715 kBChecksum SHA-512
bd2d980d6c17337f382457dc1366e197e74a04a82595f54cc54574f346537070eb0fa091521726233d02a2d79ad78662ca5fdb23de4cfb84403d364cde3ac406
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Frögren, Joakim
By organisation
Department of Computer and Information ScienceFaculty of Arts and Sciences
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 143 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 377 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf