liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Gamification in the new web
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
2014 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Spelifiering i nya webben (Swedish)
Abstract [sv]

Den här rapporten är ett resultat av ett examensarbete som är utfört på institutionen för teknik- och naturvetenskap vid Linköpings universitet inom civilingenjörsutbildningen medieteknik i Norrköping. Rapporten är på teknisk kandidatnivå.

Examensarbetet utfördes på det uppmärksammade spelföretaget Proactive Gaming i Norrköping där uppdraget var att skapa ett webbaserat spel med modern teknik till papperstillverkaren Holmen. Holmen ville använda sig av spelet i marknadsföringssyfte för deras nya papper Holmen View.

Rapporten tar upp hur det webbaserade spelet utformas rent tekniskt med HTML5, Canvas-element och KineticJS. Inspiration till spellogiken hämtades från X-COM: Enemy Unkown, Civilization-serien, Tiny Towers och Game Dev Story. Spelet är ett realtidsstrategispel inom spelifiering och handlar om att användaren är chef över ett tidningsförlag och ska försöka tjäna pengar genom att sälja sin tidning till så många läsare som möjligt genom en balans mellan att investera i journalister, forskning och de anställdas gladhet.

Under utvecklingen av spelet så användes utvecklingsmetodiker som vattenfallsmetoden och agila metodiker. Ett mindre användbarhetstest gjordes för att försäkra sig om produktens kvalité.

Slutprodukten blev ett roligt spel som Holmen kan visa upp på mässor för att skapa intresse för företaget och pappersindustrin.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 39 p.
Keyword [en]
Gamification, Spelifiering, HTML5, CSS3, Holmen, Proactive Gaming, Spel, KineticJS
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-108010ISRN: LiU-ITN-TEK-G-1-4/011-SEOAI: oai:DiVA.org:liu-108010DiVA: diva2:728694
Subject / course
Media Technology
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-24 Created: 2014-06-24 Last updated: 2014-06-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(857 kB)212 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 857 kBChecksum SHA-512
9ad445dc3a883bc200ce5acf9cb807d27d28f75837f98f07c0f66e7029b5967e47a5e9eaeecb60cfe4713ab2775d1da3a77f3cc266b448e2f3ec30365fc8fcd0
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Gunnarsson, Joacim
By organisation
Media and Information TechnologyThe Institute of Technology
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 212 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 333 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf