liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Utvärdering av den auditiva modaliteten i förhållande till grafik i multigränssnittsspelet Sightlence
Linköping University, Department of Computer and Information Science. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 12 credits / 18 HE creditsStudent thesisAlternative title
Evaluation of the auditory modality in relation to the graphic modality of the multi-interfaced game Sightlence (English)
Abstract [sv]

Denna uppsats syftar till att utvärdera ljudmodaliteten i multigränssnittsspelet Sightlence, genom att jämföra gränssnitten grafik mot det grafisk-auditiva gränssnittet. 16 personer har testats och intervjuats i en studie med mixed design. Kvalitativa och kvantitativa datum har använts för att kunna jämföra resultat och upplevelser i spelets två gränssnitt, och för att undersöka om förbättringar skulle kunna göras med avseende på ljudets användbarhet i spelet.Resultaten visar att det inte finns några skillnader mellan de två gränssnitten vad gäller prestation eller underhållningsvärde, vilka mättes kvantitativt. Det visade sig dock att kvalitativa data gav information om att majoriteten av deltagarna upplevde att det var mer underhållande att spela med ljud även om det inte upplevdes som prestationshöjande. Det framgick även att ljudet påverkade spelarna på två olika sätt, några spelare ansåg att ljudet gjorde spelet mer fängslande och att de blev mer fokuserad på spelet, medan andra spelare såg ljudet som ett hjälpmedel som gjorde att de kunde fokusera visuellt på något annat än spelet. En sammanställning av resultaten visar på att spelupplevelse vad gäller ljudfeedback är individuell och att Sightlence som multigränssnittsspel har fördelen att spelaren kan anpassa gränssnittet efter eget önskemål.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 39 p.
Keyword [sv]
människa-datorinteraktion, HCI, datorspel, användbarhet, Sightlence, auditiv, multigränssnitt
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-108913ISRN: LIU-IDA/KOGVET-G--14/007--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-108913DiVA: diva2:733860
Subject / course
Cognitive science programme
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-08-12 Created: 2014-07-11 Last updated: 2014-08-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Utvärdering av den auditiva modaliteten i förhållande till grafik i multigränssnittsspelet Sightlence(1026 kB)156 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1026 kBChecksum SHA-512
928cca3ed62ce8fd9482945eb82cdd846bb2122f59cf0a141896214e833cbe9df8716bca50e2dad9e80a087ca56e6f3608c5cbfa5828f63a6f3440e20cd7770f
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Johansson, Anna
By organisation
Department of Computer and Information ScienceFaculty of Arts and Sciences
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 156 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 485 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf