liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
“Swarming European Consciousness”: Europe and Tradition in the Work of William Carlos Williams
Linköping University, Department of Culture and Communication, Language and Culture. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
2015 (English)Doctoral thesis, monograph (Other academic)Alternative title
”Swarming European Consciousness” : Europa och traditionen i William Carlos Williams verk (Swedish)
Abstract [en]

This study focuses on how the American poet William Carlos Williams (1883–1963) deals with Europe and tradition in works published between 1917 and 1928 and in unpublished material from the same period. Poems from Al Que Quiere! (1917), Sour Grapes (1921), Kora in Hell (1920) and Spring and All (1923) as well as The Great American Novel (1923) and A Voyage to Pagany (1928) constitute the core of the material. My assumption is that the hegemonic hold Europe has exerted on American writing is still in effect in the 1920s. This hegemonic hold pertains both to tradition and to contemporaneous developments within modernism and the avant-garde, whose European centers reiterate the European hegemony also when moving away from tradition.

This study examines the counter-hegemonic strategies developed by Williams for tackling this hegemonic hold: recontextualization, appropriation, rewriting and excavation. Williams portrays his project as American, often entering into polemics with Europe or with poets who have left for Europe. Still, this study demonstrates how entangled his work remains with Europe as idea and trope and with European tradition, arguing that the Euro-American relationship offers an important entry-way into Williams’ output from 1917 to 1928 and that some of his poetic strategies emerge in relation to this matrix of Europe and tradition.

This study focuses on place, power and language to explore Williams’ techniques, suggesting that his work from this period can be understood as a prolonged and extensive problematization of the Euro-American relationship.

Abstract [sv]

Denna studie undersöker hur den amerikanske poeten William Carlos Williams (1883–1963) förhåller sig till Europa och den europeiska traditionen i verk publicerade mellan 1917 och 1928 samt i opublicerat material från samma period. Dikter från Al Que Quiere! (1917), Sour Grapes (1921), Kora in Hell (1920) och Spring and All (1923) samt The Great American Novel (1923) och A Voyage to Pagany (1928) utgör materialets kärna. Utgångspunkten är att Europa historiskt har utövat ett hegemoniskt grepp på amerikanskt skrivande, vilket fortfarande är påtagligt på 1920-talet. Detta hegemoniska grepp innefattar både traditionen och den samtida utvecklingen inom modernismen och avant-gardet, vars europeiska centra behåller sin hegemoni också när de rör sig bort från traditionen.

Studien undersöker de kontrahegemoniska strategier Williams använder för att hantera detta hegemoniska grepp, främst rekontextualisering, appropriering och omskrivning. Williams framställer sitt projekt som amerikanskt och går ofta i polemik mot Europa och amerikanska poeter som har lämnat Amerika för Europa; studien visar emellertid hur sammanflätade hans verk fortfarande är med Europa som idé och trop och med den europeiska traditionen, samt att den euroamerikanska relationen utgör en viktig ingång till Williams verk från 1917 till 1928 och att det är i relation till Europa och traditionen som några av hans poetiska strategier växer fram.

Denna studie fokuserar på begrepp som plats, makt och språk för att utforska Williams tekniker och driver tesen att hans verk från denna period kan förstås som en utdragen och omfattande problematisering av den euro-amerikanska relationen.

Place, publisher, year, edition, pages
Linköping: Linköping University Electronic Press, 2015. , 276 p.
Series
Linköping Studies in Arts and Science, ISSN 0282-9800 ; 657Studies in Language and Culture, ISSN 1403-2570 ; 27
Keyword [en]
American poetry, William Carlos Williams, Euro-American relationship, Europe, tradition, recontextualization, hegemony, counterhegemonic, modernism
Keyword [sv]
Amerikansk poesi, William Carlos Williams, den euro-amerikanska relationen, Europa, traditionen, rekontextualisering, hegemoni, kontrahegemonisk, modernism
National Category
General Literature Studies Specific Literatures Specific Languages
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-122169ISBN: 978-91-7685-928-5 (print)OAI: oai:DiVA.org:liu-122169DiVA: diva2:862635
Public defence
2015-11-27, Key 1, Key-huset, Campus Valla, Linköpiong, 10:15 (English)
Opponent
Supervisors
Available from: 2015-10-23 Created: 2015-10-23 Last updated: 2015-10-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

omslag(93 kB)27 downloads
File information
File name COVER01.pdfFile size 93 kBChecksum SHA-512
233e2fdbbcca17a3ad23be3772a128b3bab7fc0310f7ef5ceeb66739d8cd255b584257788387a4c9a8b3d2559b7e00985d269602f7e0b7c567e0fcde7d50e167
Type coverMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Käck, Elin
By organisation
Language and CultureFaculty of Arts and Sciences
General Literature StudiesSpecific LiteraturesSpecific Languages

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 571 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link