liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
E. Delacroix och J.M.W. Turner - Det sublimas, färgens och ljusets mästare under 1800-talets första hälft
Linköping University, Department of Culture and Communication. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
E. Delacroix and J.M.W. Turner - The masters of the sublime, colour, and light during the first half of the 19th-century (English)
Abstract [sv]

Mellan Delacroix´s och Turners verk finns ibland en släktskap trots de stora skillnaderna i stil. Syftet med denna uppsats har varit att försöka fånga den känsla av likhet, som finns mellan några av deras verk, som uttrycker patos och kamp på liv och död mot naturens starka krafter eller människors ondska. Exempel på sådana verk är Delacroix´s Death of Sardanapalus, 1826 och Turners Slave Ship (Slavers Throwing Overboard the Dead and Dying, Thyphon Coming On), 1840 samt Delacroix´s The Lion Hunt, 1855 och Turners Whalers, 1845. Dessa verk ger uttryck för sublim storhet. Gemensamt för verken är också en högsta känsla för färgens måleriska möjligheter. Utvalda verk har analyserats med kontextuell metodik med avseende på sublimt innehåll utifrån estetiska teorier och litterära källor för det sublima enligt normerna för det akademiska måleriet i Frankrike och England under första hälften av 1800-talet. Uttryck för målerisk stil har studerats med formal metodik utifrån Ruskins och Wölfflins begrepp om det måleriska. I den formala analysen har även begrepp om komplementära färger ingått. Analysen visar att båda konstnärerna i flera avseenden inspirerats av såväl samma estetiska begrepp om det sublima, som av samma litterära klassiska och romantiska källor. Bådas stil blir alltmer expressiv med åren och deras senaste verk förebådar det moderna måleriet. Komplementära färger ingår i Delacroix´s senare stil. Släktskapet mellan Delacroix och Turner kan bäst sammanfattats utifrån Ruskins begrepp om det sublima.

 

 

Abstract [en]

Between Delacroix and Turner there is sometimes a kind of kinship as displayed in some of their works, although their great differences in style. The purpose of this thesis is an attempt to capture this feeling of similarity that can be found between some of their works expressing pathos including fights for life or death against the strong forces of Nature or the evil in Man. Examples of such works are Delacroix´s Death of Sardanapalus, 1826 and Turners Slave Ship (Slavers Throwing Overboard the Dead and Dying, Thyphon Coming On),1840 and Delacroix´s The Lion Hunt, 1855 and Turners Whalers, 1845. These work express sublime greatness. Common to the works are also the highest sense for the painterly possibilities of colour. Selected works have been analysed using a contextual method regarding contents of the sublime according to esthetical theories and literary sources of the sublime in agreement with the norms for the academic painting in France and England during the first half of the 19th century. Expressions of a painterly style have been studied using a formal method including the concepts of the painterly by John Ruskin and Heinrich Wölfflin. In the formal analysis also concepts of complementary colours have been studied. The analysis shows that both artists, in several ways, have been inspired by the same esthetical concepts of the sublime and the same literary classical and romantic sources. The painterly style of both artists becomes more expressive with age and their late works hint at the modern art to come. Complementary colours, are evident in the late style of Delacroix. The kinship between Delacroix and Turner can best be summarized by Ruskins words on the sublime.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 80 p.
Keyword [en]
E. Delacroix, J.M.W. Turner, sublime, painterly, academic painting, romantic style, complementary colours
Keyword [sv]
E.Delacroix, J.M.W. Turner, sublim, målerisk, akademiskt måleri, romantisk stil, komplementära färger
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-122344ISRN: LiU-IKK/KV-G-15/005-SEOAI: oai:DiVA.org:liu-122344DiVA: diva2:865690
Subject / course
Art History and Virtual Communication
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-10-29 Created: 2015-10-29 Last updated: 2015-10-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(962 kB)359 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 962 kBChecksum SHA-512
053ad813a9a7df4db9ae11da7c1fc6cdf3818ed738c24ed3b505fd32d64459196b6efab1b0394da4f7f805b2d72a5385fd4e09dfa32dcab18d9b2c0d5a5c0ab1
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Culture and CommunicationFaculty of Arts and Sciences
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 359 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 309 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf