liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mobilapplikationen som uppmuntrar barn till fysisk aktivitet: Framtagning av en konceptuell mobilapplikation som ska användas med aktivitetsarmbandet Lifee
Linköping University, Department of Computer and Information Science, Human-Centered systems.
2016 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Detta examensarbete har bestått av utvecklingen av en konceptuell mobilapplikation som ska uppmuntra barn till fysiskt aktiv lek. Arbetets involverade frågeställningar bestod av hur en mobilapplikation kan utformas för att uppmuntra barn till fysisk aktivitet, samt hur en mobilapplikation kan samverka med ett aktivitetsarmband för att förhöja användarupplevelsen. Utvecklingsarbetet har bestått av en produktutvecklingsprocess tidiga del, och har gått från förundersökning fram till skapandet av en high fidelity prototyp med tillhörande användartester. Produktutvecklingen har inkluderat human-centered design vilket har inneburit ett flertal tillfällen där barn, mellan 6 och 10 år gamla, har inkluderats i arbetet. Detta har påverkat de involverade metoderna samt resultatet.

Arbetet resulterade i en konceptuell mobilapplikation där användaren kan ta hand om en figur med hjälp av poäng som samlats med fysisk aktivitet. Konceptet innehåller flera olika funktioner så som en affär där insamlade aktivitetspoäng kan spenderas, en garderob med ägda accessoarer, minispel i form av exergames och statistik över utförd fysisk ansträngning. För att förhöja användarens upplevelse av aktivitetsarmbandet skapades ett samband mellan detta och den konceptuella mobilapplikationen. Detta samband innebar att konceptets poäng samlas in med hjälp av armbandet för att sedan överföras till spelet med en synkroniseringsfunktion.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 80 p.
Keyword [sv]
produktutveckling, interaktionsdesign, gamification, exergames, prototyp, high fidelity, low fidelity, barn, mobilapplikation
National Category
Interaction Technologies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-129997ISRN: LIU-IDA/LITH-EX-A-16/017--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-129997DiVA: diva2:945976
External cooperation
Lifee AB
Subject / course
Product Development
Presentation
2016-06-08, Alan Turing, Linköpings Universitet, E-huset, Linköping, 10:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-07-04 Created: 2016-07-04 Last updated: 2016-07-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2637 kB)62 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2637 kBChecksum SHA-512
8de0d1b00ac2201195c9e3d1e2b1cec1b5fe08d934faf2054f11ac6450e9fefadcc0eebf472b79608b90dcdef9bcd476d29fa7e6c0fcb6d40989ea0ff52b519e
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Åhrén, Emma
By organisation
Human-Centered systems
Interaction Technologies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 62 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 318 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf