liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
The consequences of a logotype - How a logotype can be designed for a musician
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
Linköping University, Department of Science and Technology, Media and Information Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
2016 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Resource type
Text
Alternative title
Sanning och konsekvens av logotyper - Hur en logotyp kan utformas för en musikartist (Swedish)
Abstract [sv]

Musikartisters varumärkesidentitet är många gånger splittrad och logotyp används inkonsekvent, detta i förhållande till hur produkt- och tjänsteföretags användande ser ut. Studien syftade därav till att undersöka om en logotyp borde anses viktigt för en musikartist och hur en logotyp kan utformas på ett så fördelaktigt sätt som möjligt för en musikartist. Få studier har tidigare utförts inom ämnet musikartister och logotyper, varför tidigare forskning om varumärkesidentitet och logotypers utformning riktad mot produkt- och tjänsteföretag studerades. Dessa studier visade att en varumärkesidentitet bör kommunicera vem du är som företag genom ett enhetligt utseende som används konsekvent. Studierna visade även att en logotyp bör vara kontrastrik, särskiljande och något detaljerad för att anses som stark. För att besvara syftet skapades tre olika typer av logotyper och värderades genom intervjuer med 15 personer. De tre typerna var textbaserad logotyp, abstrakt symbolbaserad logotyp och föreställande symbolbaserad logotyp. Dessa värderades utifrån uppfyllande av värdeord, skapande av rätt associationer, överensstämmelse med musik samt möjlighet till igenkänning. Studien visade att en logotyp med symbol var att föredra, eftersom det skapade bättre igenkänning. Vidare föredrogs även typen abstrakt symbol av respondenterna och den uppnådde även flest kriterier och aspekter för en stark logotyp. Den abstrakta utformningen möjliggjorde också skapande av ny inneboende mening som kan anpassas för att motsvara musikartistens varumärke.

Abstract [en]

Brand identities among musicians often have a shattered appearance and are used inconsistent, compared to product and service corporations. Thereof, the study aimed to research if a logotype should be considered important for a musician and how a logotype can be designed to be as advantageous as possible for a musician. Few studies have been made within the subject of musicians and logotypes, therefore, research about brand identities and logotype design intended for product- and service corporations was studied. The studies showed that a brand identity should communicate who you are as a company through a uniformed appearance that is used consistently. Furthermore, the studies showed that a logotype should have high contrast, be distinguishing and slightly detailed, to be considered as strong. To answer the objective, three different sorts of logotypes were designed and evaluated through interviews with 15 respondents. The three types were text logotype, abstract symbol logotype and picturing symbol logotype. These were valued based on fulfillment of key values, creation of the right associations, conformance with the music and the opportunity for recognition. The evaluation showed that a logotype with a symbol was preferable since it gave a higher level of recognition. Furthermore, the abstract logotype was preferred by the respondents and it achieved the most criterias and aspects considered for a strong logotype. The abstract design also enabled the creation of new intrinsic meaning that can be adapted to suit the brand of the musician.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 73 p.
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-130005ISRN: LiU-ITN-TEK-G--16/036--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-130005DiVA: diva2:946015
Subject / course
Graphics Design and Communication
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-07-04 Created: 2016-07-04 Last updated: 2016-07-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(6319 kB)323 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6319 kBChecksum SHA-512
fd9d0e96f83e97231d9be0b6fdfe188c2a0f53e1d012e28636e895dba5fd474256a6b8355e449098ec055e4a6958162b94a3535d0ae7171cf108c2a7b1c342ea
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hallén, EvelinaNorrbom, Sara
By organisation
Media and Information TechnologyThe Institute of Technology
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 323 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1402 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf