liu.seSearch for publications in DiVA
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Visuell gestaltning av kvinnligspelkaraktär: En omdesign av en kvinnlig datorspelskaraktär med fokus på sexuell neutralitet
Linköping University, Department of Computer and Information Science.
Linköping University, Department of Computer and Information Science.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10,5 credits / 16 HE creditsStudent thesisAlternative title
Visual Figuration of Female Game Character : A Redesign of a Female Video Game Character with Focus on Sexual Neutrality (English)
Abstract [sv]

Datorspelsbranschen är under ständig utveckling och har på senare år visat sig ha en nästan jämn representation av manliga och kvinnliga spelare. Något som inte följt med denna utveckling är utformningen av kvinnliga karaktärer där de ofta är underrepresenterade mot andelen män och ofta översexualiserade. I denna kandidatuppsats har en pilotstudie skett med tre externa datainsamlingar: 1) hur en sexuellt neutral och en översexualiserad karaktär uppfattas se ut av respondenter, 2) vad två översexualiserade karaktärer har för karaktärsattribut samt 3) hur en omdesignad karaktär uppfattas i relation till originalkaraktären. En intern datainsamling har genomförts för att välja ett datorspel med en översexualiserad kvinnlig karaktär för att kunna skapa en omdesign från. Resultatet av studien visar målgruppens åsikter kring vilka karaktärsattribut sexuellt neutrala och översexualiserade karaktärer har, hur åsikter kring två översexualiserade karaktärer kan ge rekommendationer inför en omdesign, hur en översexualiserad karaktär kan göras sexuellt neutral och hur omdesignen tas emot av målgruppen. Studien visar hur verktyg (Bechdel-Wallacetest, Variabelanalys, Könsneutralitetsskala, Sexualiseringsskala och MF-skala) använts för attidentifiera översexualiserade kvinnliga karaktärer i datorspel.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 59 p.
National Category
Design
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-130051ISRN: LIU-IDA/LITH-EX-G--16/030--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-130051DiVA: diva2:946856
Subject / course
Computer science
Available from: 2016-07-06 Created: 2016-07-06 Last updated: 2016-07-07Bibliographically approved

Open Access in DiVA

visuell_gestaltning_av_kvinnlig_spelkaraktär_LIU-IDALITH-EX-G—16030—SE(2222 kB)75 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2222 kBChecksum SHA-512
929c439d86f51064e120e54fca4eb65c0ce56c69bace68d5d7d5120e0700f39825cc2abc4f728764ad7efc34635316de3862c54bae6f6d9adc36a8caebfdc992
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Szöges, CarolineÅberg, Connie
By organisation
Department of Computer and Information Science
Design

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 75 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 214 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • oxford
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf